Tevreden medewerkers zorgt voor tevreden klanten

Tevreden medewerkers zorgt voor tevreden klanten

Tevreden medewerkers zorgt voor tevreden klanten

In een interessant artikel las ik dat zowel de houding van medewerkers als die van klanten een significante invloed blijkt te hebben op de financiële resultaten van een bedrijf. Tevreden medewerkers zorgt voor tevreden klanten.

Financiële prestaties

Volgens onderzoek resulteert goed HRM-beleid in tevreden medewerkers. Intern en extern meten hoe het zit met gevoelens van medewerkers en klanten en investeren in een goed intern en extern communicatiebeleid.

Eerder onderzoek

Een eerder onderzoek liet al zien dat er een sterke relatie bestaat tussen medewerker tevredenheid, klanttevredenheid en winstgevendheid. Des te meer tevreden de medewerkers zijn, des te meer tevreden klanten zijn, met alle positieve gevolgen van dien. De verklaring hiervoor is eenvoudig: ontevreden medewerkers stralen dat altijd, bewust of onbewust uit naar hun omgeving. Ze doen zeker niet dat stapje extra dat nodig is om jouw klanten blijvend aan jouw organisatie te binden. Het is daarom raadzaam om naast de klanttevredenheid ook de medewerker tevredenheid regelmatig te meten en indien nodig, actie op te ondernemen.

Betrokken en tevreden medewerkers zorgt voor tevreden klanten

De crux zit hem volgens de onderzoekers niet alleen in het creëren van tevreden medewerkers, maar vooral in het creëren van betrokken medewerkers. Want alleen betrokken medewerkers zetten dat stapje extra. Betrokken medewerkers krijg je onder meer door het geven van waardering, medewerkers helpen hun doelen te realiseren, mensgerichte communicatie en inspirerend leiderschap. Naast dat het een plezierige manier van werken is, betaalt het zich ook zeker uit…

Bedrijven met betrokken personeel en een goed werkklimaat, presteren financieel bijna vijf keer zo goed als organisaties dit niet op orde hebben. Dit blijkt uit een grootschalig onderzoek onder 1 miljoen medewerkers wereldwijd.

Cijfers over de impact van betrokken medewerkers

– Betrokken verkopers behalen bijna 1/3 meer omzet
– Organisaties met betrokken medewerkers zijn bijna 2x zo productief
– Het vervangen van een vertrekkende medewerker kost tot 2x zijn/haar jaarsalaris
– Betrokken medewerkers voegen 4x zoveel waarde toe als niet-betrokken medewerkers
– De kans dat betrokken medewerkers weggaan is veel kleiner dan van niet betrokken medewerkers.
– Organisaties met betrokken medewerkers zijn effectiever dan hun concurrenten

Betrokkenheid beïnvloeden

Werkgevers kunnen de mate van betrokkenheid van hun medewerkers zelf beïnvloeden. Toon tijdens de feestdagen je waardering met een geschenk waar aandacht aan besteed is. Een geschenk dat past bij de visie van jouw onderneming en bij de wensen van jouw medewerkers.

De impact van medewerkerbetrokkenheid

Betrokken medewerkers zijn eerder bereid werkzaamheden te doen die niet direct van hen verwacht worden. Dat heeft een directe impact op de winstgevendheid.

Investeer in de tevredenheid en betrokkenheid van medewerkers en je hebt de eerste slag al gewonnen. Laat mij je hierbij helpen, door het vinden van een passend Kerstgeschenk voor jouw medewerkers en toon daarmee je betrokkenheid. Dus wacht niet langer en maak nu een afspraak!